Filmy jako narzędzia misyjne? Spotkanie CommSummit zakończone.

– Musimy po tym spotkaniu wrócić do naszych miast, zainspirowani do wprowadzenia zmian i dążenia do większej kreatywności, innowacyjności i współpracy w Kościele – powiedział Abel Márquez, dyrektor ds. komunikacji w Wydziale Intereuropejskim (IAD) Kościoła Adwentystów.

27 LISTOPADA 2023 (NR 950) [AdventistReview.org | Opr. Daniel Kluska]

Márquez rzucił wyzwanie ponad 180 dyrektorom komunikacji i producentom medialnym podczas konferencji „CommSummit”, która odbyła się w dniach 7-8 listopada w Miami na Florydzie w Stanach Zjednoczonych. – Nie chcieliśmy, aby to spotkanie składało się z samych wykładów, ale aby było zbiorem inspirujących i motywujących rozmów, które mogą dać ci siłę do zrobienia więcej dla misji Kościoła – powiedział.

Wydarzenie obejmowało krótkie przemówienia, sesje tematyczne, zajęcia praktyczne oraz czas na modlitwę i uwielbienie. Uczestnikami spotkania byli specjaliści od mediów z 24 krajów i ośrodków medialnych IAD’u.

Rola produkcji filmowej

Jeden z paneli dyskusyjnych poświęcono próbie znalezienia odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób produkcja filmowa może stać się platformą, która pozwoli dotrzeć do innych z ewangelią.

– Ludzie zawsze z pewną tęsknotą sięgają po historie osób, które próbowały odnaleźć sens życia. Lubią fabułę, która wiąże ludzkie emocje – zaznaczył Luis Rojas, producent zdjęć pracujący w Hope Channel Inter-America. – Oczywiście czasami podkreślamy, że emocje nie zawsze są dobrą inspiracją do podejmowania ważnych decyzji. Jednak Bóg dał nam zdolność do odczuwania empatii wobec ludzi a obraz i kino jest jak muzyka, która sprawia, że czujemy się dobrze, a nie musimy pytać o pozwolenie, czy możemy ją włączyć czy nie. Nadszedł czas, abyśmy spróbowali zawalczyć z często błędnie postrzeganym obrazem Jezusa, wykorzystując produkcje filmowe – dodaje.

– Dorastaliśmy słysząc, że za upadek moralny człowieka, problemy rodzin oraz sposób, w jaki niewłaściwie postrzegamy miłość, winę ponosi Hollywood. Śmiem twierdzić, że to nie wina przemysłu filmowego tylko nas samych, producentów filmów chrześcijańskich, ponieważ nie byliśmy w stanie właściwie odzyskać tej przestrzeni na dużym ekranie.

– Takie historie tworzą więzi emocjonalne – powiedział Julio Muñoz, zastępca dyrektora ds. komunikacji Wydziału Północnoamerykańskiego (NAD) Kościoła Adwentystów oraz dyrektor Festiwalu Filmowego „Sonscreen”. – Ludzie utożsamiają się z bohaterami filmów i ich historiami. To pierwszy krok, który może wpływać na ich dalsze przemyślenia odnośnie życia i decyzji – dodaje.

– Dorastaliśmy słysząc, że za upadek moralny człowieka, problemy rodzin oraz sposób, w jaki niewłaściwie postrzegamy miłość, winę ponosi Hollywood. Śmiem twierdzić, że to nie wina przemysłu filmowego tylko nas samych, producentów filmów chrześcijańskich, ponieważ nie byliśmy w stanie właściwie odzyskać tej przestrzeni na dużym ekranie – stwierdziła Hellen Hernández Castro, scenarzystka i reżyserka nowego serialu telewizyjnego na Hope Channel Inter-America zatytułowanego „Conocidos” (tłum. znajomi, przyjaciele).

Adrián Duré, producent medialny i reżyser z Hope Media Europe (dawniej Stimme der Hoffnung) w Niemczech, zasugerował, że produkcja filmowa jest podobna do kościelnego departamentu zdrowia, którego misją jest zapewnienie uzdrowienia fizycznego czasami daleko wcześniej zanim ludzie przyjmą ewangelię. – Być może w produkcjach filmowych powinniśmy wymyślić slogan, hasło które określi, co tak naprawdę chcemy powiedzieć w kontekście misji Kościoła – dodaje.

Jorge Díaz, asystent produkcji Hope Channel Inter-America i dyrektor UMedia na Uniwersytecie Montemorelos w Meksyku zgodził się, że należy odnaleźć taką definicję. Jako moderator sesji dyskusyjnej, Díaz zapytał: w jaki sposób filmowcy mogliby przekonać dyrektorów ds. komunikacji, że kinematografia może prowadzić innych do ewangelii?

– Moja teoria jest taka, że problem nie leży w samej produkcji filmowej, ale w tym, co kościół z nią robi. Możemy mieć pod ręką 50 naprawdę dobrych produkcji filmowych, ale co z nimi zrobimy? Czy rozumiemy ich misyjną wagę i znaczenie? – pyta Duré.

Jonathan López, producent medialny w Unii Portorykańskiej Kościoła Adwentystów i producent filmu „Spin”, emitowanego na Hope Channel Inter-America, powiedział, że Kościół musi myśleć nieszablonowo. – Kościół Adwentystów musi znaleźć takie metody dystrybucji, które mogą być skuteczne i pozwolą pozbyć się implikacji powiązanych z pojęciem sekciarstwa w zrozumieniu, że chociaż nie jesteśmy z tego świata, Bóg powołał nas, abyśmy byli światłem na świecie – powiedział.

Nowy serial „Conocidos”

Wcześniej, 8 listopada, Hernández, scenarzysta i reżyser serialu telewizyjnego „Conocidos” na Hope Channel Inter-America, Raquel Ramos, producentka i Melchor Ferreyra, dyrektor ds. Osobistej Służby Misyjnej (tzw. „Personal Ministries”) i jednocześnie producent wykonawczy, mówili o doświadczeniu związanym z powstaniem produkcji. – Celem serialu było zmotywowanie członków kościoła do zaangażowania się w docieranie do innych poprzez zakładanie małych grup – powiedział Ferreyra.

Zwiastun serialu „Conocidos”

Liderzy zaznaczyli, że ośmioodcinkowy serial będzie również wykorzystywany w pracach małych grup na całym terytorium IAD’u, wraz z towarzyszącym mu przewodnikiem do studiowania Biblii i książką, która poinstruuje czytelników, jak dotrzeć do ludzi w dużych miastach.

– Aktorzy obsadzeni w serialu musieli zapoznać się z adwentystycznym stylem życia na 15 dni przed rozpoczęciem zdjęć – zaznacza Hernández. – Studiując zasady wiary musieliśmy ich praktycznie przygotować do tej roli, aby przed kamerą byli absolutnie wiarygodni – dodaje. Osiem odcinków podkreśla wyzwania i historie głównych bohaterów pokazując przemianę jaka zachodzi w ich sercach. Pierwszy odcinek został wyemitowany 17 listopada na Hope Channel Inter-America.

Ostatniego dnia CommSummit odbyło się również kilka krótkich prelekcji na temat tego, jak najlepiej zarządzać treściami fimowymi, jak zapewnić finansowanie projektów i jak łączyć siły na rzecz realizacji innowacyjnych produkcji..

Na zakończenie wydarzenia IAD CommSummit, sekretarz Wydziału Interamerykańskiego, Leonard Johnson, wezwał uczestników do tego, aby po powrocie z konferencji, niezwłocznie zajęli się wprowadzeniem odpowiednich zmian. – Proszę, nie „zakopujcie” na później tego, co tutaj usłyszeliście. Zabierzcie tą wiedzę i wykorzystajcie ją do jeszcze lepszego rozwijania filmowych działań misyjnych w Waszych obszarach. Musimy stawać się jeszcze lepszymi profesjonalistami, ponieważ poselstwo Jezusa jest doskonałe – dodaje.

AAI