„Jeżeli nie obronimy wolności religijnej, nie zasługujemy na nią.”

[vc_row][vc_column][vc_column_text]– Jeśli chcemy podkreślić wspaniałe zasady Reformacji, musimy być połączeni z Bogiem przez Jego Słowo. – powiedział przewodniczący Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego pastor Ted Wilson. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=” 29 SIERPNIA 2017 (NR 611) `{`ADVENTIST REVIEW, TŁUM.: DANIEL KLUSKA/AAI`}`” el_width=”100″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Reformacja nie jest wydarzeniem zawieszonym w przeszłości — z tym stwierdzeniem zgodzili się wszyscy uczestnicy 8. Światowego Kongresu Wolności Religijnej, który w Lauderdale na Florydzie (Stany Zjednoczone) zorganizowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Wolności Religijnej. Z drugiej strony to przełomowe XVI-wieczne podejście do wiary musi zostać udoskonalone i przemyślane, jeżeli chcemy w pełni dalej wykorzystywać jego podstawowe założenia.

— To naprawdę ważne, abyśmy potrafili uwzględnić reformację w kontekście religijnego, pokojowego współistnienia wielu denominacji — powiedział profesor Uniwersytetu Andrewsa Nicholas Miller, który był moderatorem jednego z paneli dyskusyjnych. — W końcu reformatorzy Luter i Kalwin również prześladowali anabaptystów.

 

César García, John Graz i Nicholas Miller, moderator jednego z paneli dyskusyjnych.

 

Krótkie prezentacje dotyczące historycznych aspektów reformacji i jej znaczenia we współczesnym społeczeństwie skupiły ekspertów z różnych środowisk. Ta wymiana poglądów i opinii wpisuje się do trwającej dalej dyskusji nad założeniami reformacji – wszyscy są zgodni, że nie powinna się ona kończyć.

Doktryna i praktyka

— W nawiązaniu do reformacji to Prawda powinna determinować wszelkie zmiany — powiedział sekretarz generalny Światowego Zjednoczenia Mennonitów César García. — Jeżeli będziemy właściwie rozumieć doktryny, będziemy poznawać Boga. Sama logika i apologetyka nie wystarczą. Musimy powrócić do zrozumienia Prawdy jako Osoby; Prawdy, którą mogę zrozumieć, jeżeli posiadam z Nią osobiste relacje. Kluczowe jest znalezienie równowagi pomiędzy teologią a osobistym doświadczeniem.

Trwający proces

Zgadzając się z wezwaniem Garcii, aby chrześcijanie praktykowali swą wiarę jako osobiste doświadczenie z Chrystusem, przewodniczący Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego pastor Ted Wilson przypomniał, że reformacja została oparta na dostępności Pisma Świętego dla ludzi. — Jeśli chcemy podkreślić wspaniałe zasady reformacji, musimy być połączeni z Bogiem przez Jego Słowo. Jeśli wrócimy do Biblii i odniesiemy się do tego, co Bóg wskazał, staniemy się także wypełnieniem reformacji — podkreślił.

Wilson powiedział także, iż powinniśmy unikać pułapki w myśleniu o reformacji jako wydarzeniu historycznym, które warto przypominać od czasu do czasu. — To musi być trwające wydarzenie w życiu każdego chrześcijanina. Ono musi przybliżyć ludzi do Biblii i do Jezusa — stwierdził.

Współczesne zastosowanie

— Jak możemy współdziałać, aby promować tolerancję religijną? — zapytała Elizabeta Kitanović, Sekretarz ds. Praw Człowieka i Komunikacji przy Radzie Kościołów Europejskich. — Musimy zbudować zaufanie w społeczeństwie do walki z nietolerancją — podkreśliła. Kitanović wyjaśniła dalej, że w celu zapobiegania jakiejkolwiek dyskryminacji i łączeniu działań różnych Kościołów z prawami człowieka jej organizacja w Europie prowadzi wiele działań edukujących społeczeństwa.

– Musimy zbudować zaufanie w społeczeństwie do walki z nietolerancją. – podkreśliła Elizabeta Kitanović, Sekretarz ds. Praw Człowieka i Komunikacji przy Radzie Kościołów Europejskich.

 

— Wykazano, że duchowość i wolność religijna są połączone. Kiedy jedno upada, drugie także maleje — dodał Nicolas Miller prowadzący panel pytań i odpowiedzi. — W jaki sposób możemy docenić wolność religijną jako podstawowe prawo człowieka? — zapytał. Kitanović wyjaśniła, że ​​jej organizacja pracuje szczególnie z młodymi ludźmi, wyjaśniając im, dlaczego wolność religijna jest ważna i dlaczego ma znaczenie w kwestii praw człowieka, a jednocześnie uświadamiając im, że nigdy nie można brać obowiązywania praw człowieka za pewnik.

Co dalej?

— W odpowiedzi na terroryzm niektóre państwa zamykają się na dialog międzywyznaniowy, który był jednym ze zwycięstw protestanckiej reformacji — powiedział John Graz, były sekretarz generalny IRLA [Międzynarodowego Stowarzyszenia Wolności Religijnej] i dyrektor Centrum Studiów Państwowych w Collonges-sous-Salève we Francji. — Stowarzyszenia takie jak nasze powinny być bardziej aktywne w propagowaniu wolności religijnej. W działania powinniśmy zaangażować także Kościoły i organizacje religijne — podkreślił.

— Pozostaje jednak pytanie: dlaczego bronić wolności religijnej? — zauważył Miller.

— To jest pytanie, które zadają sobie także państwa. Otóż jako chrześcijanie otrzymaliśmy dziedzictwo reformatorów, które czyni wolność religijną atrybutem uniwersalnym, zarówno osobistym, jak i ogólnym —  odpowiedział Graz. — Jeśli nie bronimy i nie promujemy wolności religijnej, nie zasługujemy na nią. Wolność religijna jest darem, ale kosztowała bardzo wiele. W tym kontekście powinniśmy być wdzięczni za naszą wolność. Wyobraźcie sobie, jakie byłoby nasze życie bez wolności religijnej.

[AAI][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]PODOBNE WIADOMOŚCI:[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][mpc_vc_blog_posts_slider category=”1″ tag=”all”][/vc_column][/vc_row]

Zobacz również