Konferencja GAiN Academy Europe – Relacja
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
W dniach 26 lutego – 1 marca br. w Newbold Collage, odbyła się konferencja GAiN Academy Europe: STORIES, poświęcona zagadnieniom komunikacji Kościoła w internecie. Organizatorem spotkania była Południowa Diecezja Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Anglii.
GAiN (Global Adventist Internet Network) to organizacja powołana przez Generalną Konferencję Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w 2004 roku. Skupia wokół siebie ludzi, których interesują nowoczesne media oraz twórcze wykorzystanie technologii internetowych w służbie niesienia ewangelii. Forum skupia osoby odpowiedzialne za komunikację w Kościele w różnych Wydziałach, Uniach a także niezatrudnionych wyznawców, którzy są zainteresowani tego rodzaju działalnością.
Główna, światowa konferencja GAiN odbywa się raz do roku. Potrzeba wymiany doświadczeń na bardziej lokalnym poziomie była jednak tak duża, że inicjatywa organizowania mniejszych konferencji o podobnej tematyce rozlała się po całym świecie. Takie spotkanie miało miejsce właśnie w Newbold.
Tegoroczna konferencja była drugim spotkaniem zorganizowanym w Anglii w ciągu ostatních dwóch lat. Tym razem, jej głównym tematem były „historie“ (org. STORIES) oraz sposób – metoda – ich opowiadania. Głównym organizatorem spotkania była Kirsten Øster-Lundqvist, Dyrektor sekretariatu Komunikacji i Mediów w Diecezji Południowej KADS w Anglii.
Na spotkaniu pojawiło się ponad 100 osób z niemal 20 krajów świata. Oprócz szerokiego grona uczestników z Anglii, krajów Skandynawii, Islandi czy Hiszpanii, nie zabrakło Kanadyjczyków, Amerykanów czy nawet Australijczyków.
Dzisiaj nie zadajemy już pytania, czy w służbie ewangelii powinniśmy wykorzystywać nowoczesne media. To oczywiste. Problem pojawia się wtedy, kiedy staramy się wyróżnić nasz „komunikat“ – naszą „opowieść“ – tak, aby została zauważona przez drugiego człowieka. Ważne jest, aby w obliczu dużej różnorodności form przekazu w internecie, podzielić się nadzieją w możliwie jak najbardziej interesujący sposób. Ale jak to zrobić? Jak zwrócić uwagę współczesnego człowieka, który na nic nie ma czasu? Od czego zacząć?
Jednym z prelegentów, który starał się odpowiedzieć na te pytania był Tom de Bruin – Dyrektor Sekretariatu Komunikacji oraz Dyrektor Młodzieży Kościoła ADS w Holandii. Trafnie zwrócił uwagę, że era postmodernistycznego odbiorcy skończyła się już dawno temu.
– Obecnie, żyjąc w erze metamodernizmu, pokolenie moich rówieśników to ignoranci w dziedzinie wiary. Nawet jeżeli świadomie zadają pytania o istnienie Boga czy znaczenie wiary, sami nie są zainteresowani odpowiedzią – mówił de Bruin.
Ludzie faktycznie bardzo łatwo są w stanie określić kim nie są (lub nie chcą być), ale nie wiedzą jaka jest ich własna tożsamość. – Właśnie dlatego, dużą siłą Bożego kościoła jest jego profetyczny charakter. Kościół ostatków nie jest wspólnotą przypadkową. Ma swój początek – ma swego Ojca. Posiada tożsamość – kontynuował.
Warto także, abyśmy skoncentrowali się w naszej misji na pokazywaniu ludziom tego, co Bóg dla nich przygotował: wspaniałej nadziei na życie wieczne.
– Metamodernista szuka utopii – ideału. Mamy odpowiedź na jego pragnienia: nowe niebo i nowa ziemię. Jeżeli ludzie zaczynają żyć nadzieją wieczności, to w ich życiu zakwita szczęście i pokój. Pojawia się szczera radość z drobnych rzeczy, bo wszystko wydaje się wspaniałe. – mówił de Bruin. Nie możemy zapomnieć również o tym, że ludzie bardziej od moralizatorskich treści chcą usłyszeć i zobaczyć prawdziwe historie; prawdziwe doświadczenia ludzi wiary. W ten sposób widzą, że wiara ma znaczenie a Bóg może zmienić nasze życie.
Celeste Ryan Blyden – Dyrektor Komunikacji i Public Relations w Columbia Union Conference w Stanach Zjednoczonych – zwróciła uwagę na potrzebę większego zaangażowania ze strony poszczególnych wyznawców.
– Odpowiedzialność za wizerunek Kościoła nie spoczywa tylko na Dyrektorach Sekretariatów Komunikacji, Pastorach czy Starszych Zboru, ale także na każdym wyznawcy. My wszyscy odpowiadamy za wiarygodność i szczerość naszej misji. – mówiła. Współodpowiedzialność i jedność to słowa, które często zapominamy. Tam, gdzie o nich nie mówimy w ogóle, pojawia się wiele sporów i nieporozumień. Ludzie odbierają nas niejednoznacznie; nie wiedzą czego się spodziewać. Nasze poselstwo jest mało jednolite.
Blyden poruszyła także kwestię reakcji na sytuacje kryzysowe w Kościele: – Często lubimy czekać na rozwój sytuacji zanim zabierzemy głos. Czasami nawet zamiatamy problemy pod dywan i nie włączamy się w dyskusję oczekując, że z czasem sprawa ucichnie. W dobie internetu żadna sprawa nie cichnie. Szczególnie problemy które rzutują na cały Kościół. Dlatego ważna jest transparentność i szybkość reakcji. Do tego potrzeba więc wszystkich wyznawców bo każdy jest za to odpowiedzialny – kontynuowała.
Delwin Finch – WebPastor z Forest Lake Church na Florydzie, zabrał nas w świat fotografii, ukazując jej niezwykłą moc, siłę i zapomnianą wartość. Często nie doceniamy, jak wiele można powiedzieć poprzez zdjęcia. W dzisiejszych czasach jesteśmy otoczeni mnóstwem obrazów. Szczególnie w internecie. Dlatego ważne jest, aby wykorzystywane przez nas zdjęcia nie były przypadkowe. Zastanówmy się co chcemy opowiedzieć? Jaką historię przedstawić?
Finch poruszył także kwestię praw autorskich. Tutaj wybór jest oczywisty – jako chrześcijanie nie powinniśmy wykorzystywać zdjęć „z sieci“.
Ciekawą prezentacją „E-vangelism 3.0“ podzielił się Pedro Tores – Dyrektor Sekretariatu Komunikacji w Unii Hiszpańskiej. Porównał rozwój ewangelizacji do rozwoju dziennikarstwa. Podkreślił, że tak jak dzisiaj każdy może przekazywać informacje i tworzyć swoją własną publiczność, podobnie każdy może ewangelizować wykorzystując dowolne metody.
– Ważne jest, aby pozwolić ludziom zabierać głos w ważnych sprawach. Tak naprawdę jest tylko kilka osób, które robią online złe rzeczy pisząc o kościele. Ludz,i którzy nie robią nic, jest więcej – podkreślił na koniec.
Wyjątkowym gościem konferencji był Sheridan Voysey – nieadwentystyczny prezenter radiowy i autor wielu książek o tematyce religijnej. Wyróżnił on cztery fazy, które pozwalają w rozwoju kreatywności: 1) Wyszczególnienie odbiorców i komunikatu, 2) Tworzenie planu i pojawianie się pomysłów, 3) Dojrzewanie (pozostawienie na jakiś czas) stworzonych koncepcji, 4) Dopasowanie ostatecznej wersji.
Niekiedy zdarza się, że organizowane w naszych zborach ciekawe inicjatywy, nie spotykają się z szerokimodbiorem. Problemem może okazać się niewłaściwy czas działania. O metodach i ewangelizacji w kontekście ważnych społecznie wydarzeń mówił Victor Hulbert – Dyrektor Komunikacji Unii Brytyjskiej. – Trzeba szukać powiązań do informacji, które interesują ludzi w danym czasie. Niech informacje które będą publikowane nawiązują do zagadnień, które akurat teraz interesują ludzi. – zaznaczył.
Na konferencji nie zabrakło także miejsca na część warsztatową. Uczestnicy mieli do wyboru wiele tematów m.in.: jak tworzyć strony internetowe; jak operować kamerą; jak wykorzystywać nowoczesne oprogramowanie, aby urozmaicać zborowe nabożeństwa?; jak rozpocząć swoją przygodę z radiową ewangelizacją.
Całe spotkanie było niezwykle interesujące. Dla mnie jednak płynie z niego jeden, wyraźny komunikat; jako Boży ambasadorzy musimy cały czas dostosowywać swój język przekazu do tego, jakim operują nasi odbiorcy. I kiedy piszę o języku, mam na myśli także jego jakość. Jednocześnie, nie wolno nam tracić naszej tożsamości. Każdy przejaw ignorancji lub każdy kompromis względem świata spowoduje, że nasze poselstwo albo będzie rozwodnione, albo ludzie go zwyczajnie nie zauważą. Niestety często wydaje nam się, że sami wiemy, czego ludzie wokół nas potrzebują. To prowadzi do konfesyjnej pychy, której – niestety – nie brakuje. Zamiast realizować działania, które już z rozpędu często prowadzimy w naszych zborach od lat tak samo, może czas się na chwilę zatrzymać? Otworzyć okna kaplicy. Przewietrzyć pomieszczenia. Usiąść. Posłuchać tego, co dzieje się na zewnątrz. O czym rozmawiają ludzie? Jakiego języka używają? Czego tak naprawdę dzisiaj potrzebują?
Obejrzyj prezentacje z konferencji GAiN Academy Europe 2015
Obejrzyj więcej zdjęć z konferencji GAiN
[/vc_column_text][vc_gallery type=”image_grid” images=”1959,1960,1961,1962,1963,1964,1965,1966,1967,1968,1969,1970″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”Daniel Kluska/AAI; fot. adventist.org.uk” title_align=”separator_align_right” el_width=”100″][/vc_column][/vc_row]