Media szansą na bardziej skuteczną ewangelizację.

[vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”7 MARCA 2019 (NR 687) `{`DANIEL KLUSKA/ZDJ.ADAMS`}`” el_width=”100″][vc_column_text]

– Komunikacja nie może być celem samym w sobie – powiedział dyrektor ds. Komunikacji przy Generalnej Konferencji Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego , Williams Costa Jr. – Jesteśmy tutaj aby służyć i wykorzystywać nasze umiejętności do wspierania misji Kościoła – podkreślił Costa.



Ponad 500 ekspertów w dziedzinie technologii, dyrektorów ds. komunikacji, fotografów, redaktorów, producentów telewizyjnych i radiowych spotkało się w Jordanii na dorocznej, międzynarodowej konferencji GAiN (Global Adventist Internet Network). Organizatorzy spotkania zdecydowali się na połączenie sił z ADRA (Adventist Development and Relief Agency, tłum.: Adwentystyczna organizacja pomocy i rozwoju), dzięki czemu uczestnicy mieli okazję skonfrontowania wyzwań misyjnych w aspekcie komunikacji i mediów.


Uczestnicy GAiN 2019 pozują do wspólnego zdjęcia przy wejściu do centrum kongresowego.

Początek Konferencji GAiN sięga 2003 roku, kiedy to odbyło się pierwsze spotkanie ekspertów IT współpracujących z Generalną Konferencją Kościoła Adwentystów. Celem spotkania były poszukiwania lepszych sposobów na usprawnianie procesów technologicznych i udostępniania wdrażanych zasobów.

Poranne i wieczorne wykłady tegorocznej konferencji miały charakter plenarny, natomiast część popołudniowa była przeznaczona na spotkania poszczególnych instytucji i działów Kościoła takich jak: telewizja Hope Channel, Światowe Radio Adwentystyczne (AWR), działy IT a także części warsztatowe: dziennikarstwo, fotografia czy komunikacja kryzysowa.


Uczestnicy konferencji mieli okazję wziąć udział w interesujących warsztatach każdego dnia.

Poranne sesje plenarne konferencji obejmowały prezentacje z różnych obszarów komunikacji, w tym pomoc humanitarną, edukację oraz służbę kobiet i dzieci. – Jako specjaliści od mediów, nie powinniśmy obawiać się spoglądania w te rejony świata, które mogą stanowić prawdziwe wyzwanie misyjne – powiedział Costa Jr.

– Im bardziej jesteśmy świadomi naszego przesłania, tym lepsze są nasze wyniki – powiedział Kent Sharpe, dyrektor AWR (Adventist World Radio). – Jako liderzy AWR z całego świata omawialiśmy możliwości większego zaangażowania się w lokalne działania ewangelizacyjne – dodał Sharpe.

Misja Hope Channel – oficjalnej telewizji adwentystycznej – od lat koncentruje się na czynieniu swoich widzów naśladowcami Jezusa. – Chcemy skupić się na misji pomagając naszym widzom znaleźć duchową społeczność – powiedział Derek Morris, dyrektor Hope Channel.


Derek Morris – dyrektor telewizji Hope Channel

Jednak żadne z tych przedsięwzięć nie mogłyby mieć miejsca, gdyby nie specjaliści IT. – W dzisiejszym świecie jesteśmy niewidzialnym filarem dla różnych instytucji i inicjatyw Kościoła. Bez naszej pracy misja nie mogłaby się tak rozwijać – podkreślił dyrektor IT przy Generalnej Konferencji Kościoła Adwentystów,  Stephen Filkoski. – W trakcie tej konferencji skupiliśmy się na ujednoliceniu zasobów IT aby w bardziej skuteczny sposób realizować misję Kościoła – zaznaczył Filkowski. – To naprawdę ogromne wyzwanie – podkreślił.

Swoje spotkania i warsztaty mieli także użytkownicy SunPlus – pakietu oprogramowania do zarządzania finansami i księgowością Kościoła. Obecnie SunPlus zatrudnia 19 osób w dziewięciu krajach, wspierając funkcjonowanie Kościoła w 127 krajach, dla 852 organizacji kościelnych i 3600 użytkowników.

W świecie zdominowanym przez media i szybko rozprzestrzeniające się wiadomości, praca redaktorów i specjalistów ds. PR’u jest szczególnie trudna. – W trakcie części warsztatowej przeznaczonej na szkolenie z zakresu pracy dziennikarskiej, uczyliśmy się sposobu opowiadania ciekawych historii, które będą się wyróżniały w zróżnicowanym środowisku informacyjnym – powiedział Costina Jordache, dyrektor ds. Komunikacji Adventist Review. – W tej chwili trwają prace nad globalnym systemem informacyjnym, stanowiącym prawdziwe repozytorium wiadomości adwentystycznych z całego świata. Dzięki wdrożeniu tego projektu informacje o działaniach i misji Kościoła będą mogły się szybciej rozprzestrzeniać w różnych kanałach informacyjnych – ujawnił Jordache.


Costin Jordache – dyrektor ds. Komunikacji Adventist Review, opowiada o nowym projekcie repozytorium wiadomości adwentystycznych z całego świata.

W trakcie konferencji zostało przedstawionych także kilka innowacyjnych projektów medialnych, które mogą umożliwić rozwój misji Kościoła wśród nowoczesnego społeczeństwa a także usprawniających międzynarodową współpracę organizacji kościelnych.

Swoją światową premierę miał film „Libertos” (tłum. z j. portugalskiego: wydany, poświęcony). Brazylijska produkcja została przedstawiona jako pierwszy, adwentystyczny film akcji. Fabuła filmu opowiada historię Emanuela, lekarza-wolontariusza, który pomaga ludności mieszkającej w dorzeczu Amazonii. Niestety staje się ofiarą gangu specjalizującego się w handlu ludźmi. Przebywając w niewoli z innymi porwanymi decyduje się poświęcić za nich swoje życie.


Autorzy projektu „Daniel” prezentują efekty swojej pracy. Od lewej stoją: Henry Stober, Daryl Gungadoo (Adventist Review) oraz Andre Brink.

Kolejnym projektem zasługującym na uwagę jest seria filmów ilustrujących biblijną księgę Daniela. Charakter przygotowanych nagrań umożliwia uch dowolne wykorzystanie w przyszłości przy różnych okazjach (wykłady, studium biblii czy pełnometrażowy film).


Autorzy projektu „Fathers” (tłum. Ojcowie) pozują do wspólnej fotografii w trakcie światowej premiery projektu w trakcie konferencji GAiN 2019.

Szczególnym zainteresowaniem cieszył się międzynarodowy projekt „Fathers” [więcej o projekcie „Fathers” czytaj tutaj] , będący wynikiem kooperacji Wydziałów Intereuropejskiego i Transeuropejskiego. Projekt, który swoją treścią ma zwrócić uwagę na wyzwania stojące przed współczesnym ojcem, uwzględnia film dokumentalny, książkę a także serię klipów promocyjnych. Warto dodać, że w ten projekt zaangażowany był także sekretariat Komunikacji i Mediów przy Zarządzie Kościoła Adwentystów w Polsce.

Podsumowując spotkanie należy zwrócić uwagę na jego unikalność. Żadne inne spotkanie organizowane przez światowy Kościół Adwentystów nie daje tak dużej możliwości wymiany doświadczeń z zakresu technologii i mediów. Takie konferencje umożliwiają nie tylko nawiązanie kontaktu instytucjom medialnym kościoła, ale przede wszystkim długofalową współpracę i bardziej umiejętne wykorzystanie dostępnych już zasobów, co pozwala ograniczyć koszty wielu inicjatyw.


W tegorocznej konferencji w Jordanii uczestniczyła także polska delegacja. Od lewej: Daniel Kluska – dyrektor Komunikacji i Mediów przy Zarządzie Kościoła, pastor Marek Rakowski – Sekretarz Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Polsce, Jan Kot – dyrektor programowy Hope Channel Polska, pastor Mirosław Karauda – Dyrektor Instytucji Misyjnych oraz Michał Rakowski, specjalista ds. Public Relations niezatrudniony w Kościele.

Pomimo tego, że konferencja odbywa się co roku w różnych rejonach świata, przyszłoroczne spotkanie będzie miało stricte internetowy charakter. Z uwagi na zbliżającą się 61. Sesję Generalnej Konferencji, organizatorzy zdecydowali się zrezygnować z dotychczasowej formy spotkania, aby uczestnicy sesji – z których dużą część stanowią także specjaliści ds. mediów – nie ponosili kosztów związanych z dodatkowymi wyjazdami.

Konferencja GAiN słowami polskiej delegacji. 

Marek Rakowski – Sekretarz Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Polsce

– Wielkim zaskoczeniem była dla mnie ilość uczestników konferencji – ponad 500 osób. Spore wrażenie wywarła na mnie różnorodność prezentowanych produkcji filmowych – od reportażu, poprzez filmy fabularne lub fabulazyzowane, komedie (!), animacje aż do form artystycznych. W moim dziale szczególnie przydatne były warsztaty na temat zarządzania kryzysem oraz transparentności, czyli o szkodliwości tzw. „zamiatania spraw pod dywan”. – zaznaczył sekretarz Kościoła.

Mirosław Karauda – Dyrektor Instytucji Misyjnych Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Polsce

– Jestem niezmiernie wdzięczny Bogu, że mogłem uczestniczyć w takim spotkaniu! Po pierwsze uczestniczenie w światowej konferencji medialnej i możliwość zobaczenia jak Kościół wykorzystuje najnowsze technologie w misji było dla mnie niezwykle inspirujące. Po drugie: możliwość spotkania i porozmawiania z osobami z tak wielu krajów i kultur oraz to, z jaką pasją opowiadali o swojej pracy, to fascynująca przygoda intelektualna i duchowa.  Wreszcie po trzecie, dodatkową atrakcją była możliwość bycia nad rzeką Jordan, gdzie ochrzcił się Pan Jezus, stąpanie po Górze Nebo, gdzie Mojżesz spoglądał z daleka na ziemię obiecaną i zanurzenie ręki w Morzu Martwym, to niemal mistyczne przeżycia. To tygodniowe spotkanie potwierdziło i wzbogaciło moje wyobrażenia, w jakim kierunku podążać będą współczesne formy ewangelizacji. – podkreślił Karauda.

 

Daniel Kluska – dyrektor sekretariatu Komunikacji i Mediów przy Zarządzie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Polsce.

– Spotkanie tak wielu specjalistów i fachowców w dziedzinie mediów w jednym miejscu utwierdziło mnie w przekonaniu, że mamy w tej dziedzinie – jako polski Kościół – jeszcze wiele do zrobienia. Jeżeli chcemy nadążyć za ciągłą „ewolucją” technologiczną, warto dostrzegać i zapraszać do współpracy więcej młodych specjalistów; osób, dla których ‘język technologii’ jest codziennością . Z drugiej strony konferencja w Jordanii potwierdziła, że Kościół Adwentystów jest kościołem nowoczesnym i cieszę się, że coraz większą wagę przykłada się nie tylko do różnorodności kanałów komunikowania misji Kościoła, ale także do jakości i profesjonalizmu realizowanych projektów – zaznaczył Kluska.

Jan Kot – Dyrektor Programowy Hope Channel Polska

– To było niezwykle budujące spotkanie, tak pod względem osobistym, zawodowym i duchowym. Cieszę się, że mogliśmy m.in. zaprezentować filmowy raport o działalności Ośrodka Radiowo-Telewizyjnego „Głos Nadziei”, który został przyjęty z wdzięcznością i zaciekawieniem fachowej publiczności. To wspaniałe być częścią ogólnoświatowej rodziny Hope Channel! Osobiste podziękowania prezesa stacji, pastora Dereka Morrisa, były szczególną zachętą do dalszej pracy i poszukiwań nowych perspektyw – podkreślił Jan Kot.

– To były chwile z których można było czerpać doświadczenie innych i dzielić się własnym dorobkiem. Niezwykle cenne grupy robocze, jak choćby te dotyczące pracy i rozwoju światowej misji radiowej. Szczególnie warte uwagi warsztaty z ewangelizacji za pomocą smartfonów, którą powoli wdrażamy także  Polsce. Osobiste zapoznanie się z prezesem AWR, pastorem Duanem Mckeyem, będzie z pewnością procentować w dalszym rozwoju Radia „Głos Nadziei” w Polsce – zapewnia Kot.

– Możemy być dumni, że Kościół Adwentystów Dnia Siódmego podąża za najnowszymi i najlepszymi rozwiązaniami medialnymi, ale jeszcze ważniejsze jest to, że jego przesłanie o powracającym Jezusie wciąż pozostaje niezmienne i najważniejsze we wszystkich poszczególnych projektach na całym świecie. – zaznaczył dyrektor programowy Hope Channel Polska.

DK. 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]