Nowoczesne media w nowoczesnym kościele. Relacja z konferencji GAIN Europe.
[vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”02 KWIETNIA 2017 (NR 593) `{`Daniel Kluska/AAI; Zdj. Victor Hulbert, Tor Tjeransen`}`” el_width=”100″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]W dniach 23-26 marca w adwentystycznej uczelni Newbold Collage w Wielkiej Brytanii odbyła się europejska odsłona konferencji Global Adventist Internet Network (GAiN). Ponad 150 osób spotkało się, aby wspólnie planować działania, które pozwolą lepiej wykorzystywać nowoczesne technologie i media w niesieniu ewangelii.
Z uwagi na obecne 500-lecie Wielkiej Reformacji wiodącym tematem GAiN Europe było: Reformacja, rewolucja. Wiara, media i społeczeństwo 500 lat po Marcinie Lutrze. Organizatorami konferencji były dwa wydziały Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego – Wydział Transeuropejski (TED) i Intereuropejski (EUD).
Victor Hulbert, dyrektor ds. Komunikacji TED i jego odpowiednik w EUD, Corrado Cozzi (na zdjęciu u góry strony) zadbali o to, aby już na samym początku skoncentrować uwagę uczestników na urządzeniach mobilnych – cały program spotkania, informacje na temat mówców czy mapa campusu dostępne były jedynie w wersji elektronicznej, poprzez specjalnie do tego celu przygotowaną aplikację. W trakcie części poświęconej na zadawanie pytań uczestnicy nie przekazywali sobie również tradycyjnego mikrofonu, ale przerzucali miękką, kwadratową kostkę w której znajdował się specjalny mikrofon.
Wśród wyjątkowych prezentacji i warsztatów – wymienienie wszystkich zajęłoby zdecydowanie więcej miejsca – warto wspomnieć o kilku. Dr. Tom de Bruin – wykładowca Nowego Testamentu w Newbold Collage, wykorzystując historię głównego bohatera z filmu „Fantastyczny Pan Lis“ (2009 r.), w swojej prezentacji zwrócił uwagę na potrzebę podążania za obroną tożsamości Kościoła, przy jednoczesnej umiejętności dokonywania właściwych zmian wewnątrz organizacji, potrzebnych do realizacji misji.
James Poulter – Menedźer ds. Mediów Społecznościowych w LEGO – podkreślił popularne w ostatnim czasie sformułowanie „alternatywne fakty“. W świecie pełnym nieprawdziwych informacji, które hitem zdobywają media społecznościowe, jako chrześcijanie mamy jeszcze większą odpowiedzialność, aby wskazywać innym Prawdę.
Ken Burton, znany brytyjski kompozytor, solista oraz gwiazda TV BBC wraz z Richardem Daily’em, dyrektorem Departamentu Komunikacji angielskiego Kościoła adwentystów, pokazali, jak sprawnie i interesująco prowadzić internetową transmisję na żywo z cotygodniowego nabożeństwa z kościoła. Tego typu transmisje wymagają jednak większej pracy nad organizacją samych nabożeństw, tchnięcia w nie nieco więcej życia i dynamiki.
Wideoblogger Espen Johnson dzielił się podstawową wiedzą z zakresu prowadzenia wideobloga przy zastosowaniu dostępnych, darmowych narzędzi. Okazuje się, że ta forma blogowania jest coraz bardziej popularna a co za tym idzie, użytkownicy portali, gdzie takie blogi są zamieszczane, są coraz bardziej wymagający.
Ponadto uczestnicy konferencji mieli do wyboru naprawdę szerokie spektrum warsztatów: od zasad właściwej typografii, przez warsztat obróbki zdjęć aż do realizacji strategii w mediach społecznościowych.
Z wyjątkowym entuzjazmem spotkała się prezentacja z Polski. Daniel Kluska z Sekretariatu Komunikacji i Mediów Kościoła adwentystów w Polsce podzielił się opisem działań przeprowadzonych w Polsce w związku z filmem Przełęcz ocalonych. Obliczono, że gdyby Kościół chciał zasponsorować opublikowanie tej ilość artykułów, w których przy okazji tego filmu pojawiła się nazwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, musiałby wydać prawie milion złotych! A tak „za darmo” wielu ludzi mogło po raz pierwszy przeczytać i usłyszeć o historię bohaterskiego adwentysty Desmonda Dossa i nazwę Kościoła, którego był członkiem.
A skoro już o filmie Mela Gibsona mowa, to wyjątkowym gościem konferencji był Stan Jensen, dyrektor adwentystycznego Departamentu Komunikacji z Kanady. To dzięki niemu historia Dossa trafiła na ekrany kin. W trakcie kuluarowych rozmów Jensen opowiadał o wyjątkowym wpływie, jaki film Gibsona wywarł na środowisko Hollywoodu. Być może historia Dossa nie będzie jedyną historią adwentysty sfilmowaną przez amerykańskich producentów. Podobnych historii na całym świecie jest naprawdę dużo.
Wyczekiwanym elementem Konferencji była część zatytułowana „Project Slam“. Gospodarzem tej części był Wolfgang Schick, wiceprezes ds. Mediów w niemieckim Stimme der Hoffnung. Dzięki surowej zasadzie 10 minut uczestnicy mieli okazję w naprawdę ekspresowym tempie przedstawić swoje projekty, działania i propozycje.
Ta część rzuciła wiele światła na różnorodność działań, jakie – jako Kościół – prowadzimy w europie pod względem pracy z mediami. Konsekwencją tego panelu było poszukiwanie wspólnego projektu, który moglibyśmy zrealizować w przyszłości wykorzystując różne ośrodki medialne naszego kościoła na terenie europy. W ten sposób powstał plan stworzenia wielu krótkich klipów wideo, wyróżniających osoby w każdym wieku I różnych kulturach, zaangażowanych w misję Kościoła. Sam Klaus Koppa, dyrektor generalny Stimme Der Hoffnung podsumowując tą część, był podekscytowany tym, że będziemy tworzyć project, który będzie nas jednoczył podkreślając naszą różnorodność.
W trakcie konferencji odbyła się również europejska premiera filmu “OPPOSITES” (tłum. “Przeciwności”). Film jest częścią nowego programu ACT – Adventist Communication Traning realizowanego przez Sekretariat Komunikacji przy Generalnej Konferencji.
(Po prawej: plakat filmu w wersji portugalskiej)
W tak szybko rozwijającym się technologicznie świecie trudno jest nadążać za nowościami. Jeszcze trudniej jest dokonywać aktualizacji działań ewangelizacyjnych z uwzględnieniem nowoczesnych mediów. Nie jest to jednak niemożliwe. Dzięki stałej wymianie doświadczeń można w wyeliminować wiele błędów w planowanych działaniach. Pierwszym krokiem możemy być lokalne szersze wykorzystywanie potencjału młodych ludzi do wykorzystywania mediów społecznościowych w misji Kościoła.
Następna Globalna Konferencja GAiN odbędzie się w sierpniu 2017 roku w Sao Paulo w Brazylii. Kolejna Europejska odsłona GAIN, już za rok w Hiszpanii.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]