Kolejny zjazd studentów Andrews University w WSTH

W dniach od 30 września do 9 października 2024 r. w Podkowie Leśnej odbył się kolejny zjazd akademicki dla studentów studiów magisterskich Andrews University z religiologii.

23 PAŹDZIERNIKA 2024 (NR 1009) [Daniel Kluska]

Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w kolejnym już, siódmym zjeździe, który tak jak wcześniej obejmował dwa intensywne kursy z zakresu teologii biblijnej, prowadzonej przez doświadczonego wykładowcę adwentystycznego Uniwersytetu Andrews’a, Dziekana Adwentystycznego Seminarium Teologicznego, działającego w ramach Andrews University oraz profesora Egzegezy i Teologii Starego Testamentu, Jiříiego  Moskalę. Tematyka zjazdu obejmowała badania nad Pięcioksięgiem, jak i Księgę Daniela, dostarczając studentom narzędzi niezbędnych do pogłębionej analizy i refleksji nad wybranymi tekstami biblijnymi.

Obecna grupa studentów to już druga grupa (2022) w ramach zawiązanej w 2016 roku współpracy Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej z adwentystycznym Andrews University w Stanach Zjednoczonych. Pierwsza grupa studentów z polski zakończyła program studiów magisterskich z religiologii w 2021 roku (2016-2021).

Studenci z rocznika 2022 i prof Jiri Moskala, na wspólnym zdjęciu przed Pałacykiem, na kampusie Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej

Dzięki wypracowanemu przez lata modelowi, Andrews University kooperuje z innymi, adwentystycznymi instytucjami edukacyjnymi na całym świecie, oferując programy edukacyjne na tzw. kampusach partnerskich. W ramach tej współpracy, studenci mogą pogłębić swoją wiedzę teologiczną i uzyskać dodatkowe cenne kwalifikacje do służby w kościele, głównie pastorskiej chociaż nie tylko, bez konieczności wyjazdu do Stanów Zjednoczonych. Takie rozwiązanie pozwala znacząco zredukować koszty podjęcia takich studiów. Na mocy podpisanej umowy WSTH jest oficjalnie akredytowaną filią Andrews University i dzięki temu oferuje wspomniane studia magisterskie.

Obecna grupa studentów składa się z 24 osób. Ponad połowa studentów reprezentuje Unię Bałtycką Kościoła adwentystów, przyjeżdżając z takich krajów jak Estonia i Łotwa. Ośmioro studentów jest z Polski. W istocie grupa ta jest jeszcze bardziej złożona etnicznie, bowiem obejmuje osoby z takich krajów jak Finlandia, Estonia, Łotwa, Ukraina, Polska, Filipiny, Bułgaria czy nawet Zimbabwe. Nic dziwnego, że wszystkie zajęcia prowadzone są w języku angielskim. Jednocześnie dla wybranych studentów oferowane jest symultaniczne tłumaczenie na język polski (na miejscu) i rosyjski, (zazwyczaj online na odległość). Ponadto dla niektórych studentów zarówno z grupy jak i często gościnnie z innych filii Andrews University prowadzona jest na żywo transmisja internetowa, pozwalająca na pełną interakcję także i tych online.

Zajęcia rozpoczęły się 30 września od studium na Pięcioksięgiem Mojżeszowym. Wszystkie wykłady odbywały się w Auli im. Konstantego Bulli.

Wszystko to czyni owe sesje studiów Andrews University skomplikowanymi przedsięwzięciami technicznymi, wymagającymi długiego i precyzyjnego planowania. A przecież takie studia to nie tylko owe zjazdy, obejmujące pięć zajęć w roku, ale także sprawy dotyczące organizacji pisania i oddawania prac, zaliczania zajęć, doboru wykładowców z Andrews University i innych uczelni, doboru przedmiotów, szykowania złożonego budżetu obejmującego Unię Polską, Unię Bałtycką, Wydział Transeuropejski, diecezje lub instytucje kościelne, Andrews University i samych studentów, organizowanie i zaliczenia zajęć wstępnych (warunkujących podjęcie studiów), czy wreszcie całą logistykę. Organizacją tego przedsięwzięcia zajmuje się dyrektor polskiej filii Andrews University dr Łukasz Romanowski, a ze strony amerykańskiej wspomaga go dr Cedrik Vine. Warto dodać, że pierwszą grupę (2016-2021) prowadził dr Anatolii Zhalovaga.

Zajęcia z Pięcioksięgu

Pierwsza część zjazdu, prowadzona przez prof. Moskalę, dotyczyła badań nad Pięcioksięgiem Mojżesza, fachowo określanym mianem Pentateuchu. Zajęcia odbywały się w dniach 30 września – 4 października i obejmowały intensywne wykłady w godzinach porannych i prace nad książkami i dodatkowymi materiałami w godzinach popołudniowych.

Głównym celem zajęć było pogłębienie znajomości wybranych rozdziałów z uwzględnieniem kontekstu historycznego i językowego, z odwołaniem do tekstu hebrajskiego. Wykłady obejmowały takie zagadnienia, jak znaczenie Tory w kontekście reszty Starego Testamentu oraz analiza literacka i strukturalna Pięcioksięgu. Studenci mieli także okazję rozwinąć swoje umiejętności egzegetyczne. Dla uczestników niezwykle istotne było także zrozumienie metanarracji Pisma Świętego oraz zastosowanie wniosków teologicznych w swoim dalszym życiu osobistym i służbie pastorskiej.

Badania nad Księgą Daniela

Druga część zjazdu, prowadzona również przez prof. Jiříego Moskala, poświęcona była analizie Księgi Daniela. Zajęcia odbyły się w dniach 6–9 października i obejmowały intensywne wykłady, w trakcie których uczestnicy zgłębiali kluczowe rozdziały tej proroczej księgi. Tematyka wykładów obejmowała tło historyczne i społeczno-polityczne powstania Księgi, funkcję proroka w kontekście Starego Testamentu oraz interpretację proroctw dotyczących historii ludzkości. Szczególną uwagę Moskala poświęcił proroctwom odnoszącym się do czasów ostatecznych oraz roli Boga w historii. Całość stanowiła znakomitą inspirację dla studentów, co pozwalało się nie tylko utwierdzić w wierze ale także ufać naukom Pisma Świętego.

Nowy Rektor Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej, Dr Adam Grześkowiak, dziękuję prof. Moskali za jego zaangażowanie i przeprowadzone wykłady

Oczami studentów

 – Profesor Moskala dał się poznać jako pozytywnie zakręcony teolog. Widać, że to co robi, sprawia mu przyjemność – o przerwy musieliśmy walczyć bo z zaangażowaniem przekazywał to co sam wystudiował. I to kolejny plus – przedstawiał nam swoje odkrycia i to nad czym pracował. Wspierał się cytatami innych teologów ale nie było tego dużo. – podkreślił Sławek Gorączkowski, student drugiego trzeciego roku studiów Andrews University a także Skarbnik Diecezji Wschodniej Kościoła Adwentystów w Polsce.

Profesor Moskala to sympatyczny, radosny i cieszący się wizją zbawienia człowiek” – dodaje Sławek.

Kristi Aluko, studentka z Finlandii, która brała udział w spotkaniach dzięki łączu internetowemu, tak opisuje swoje doświadczenia związane z samymi studiami. 

– Rok 2022 był niesamowitym skokiem wiary w moim życiu. Częścią tego było Boże wezwanie, abym podjęła studia magisterskie z teologii, nie mając wcześniej ukończonych studiów licencjackich. Bóg, w swojej wszechmocy, tak pokierował moją sytuacją rodzinną i zawodową, że jesienią 2022 roku wyruszyłam do Podkowy Leśnej z moim dwojgiem małych dzieci, aby uczestniczyć w pierwszych zajęciach – wspomina Kristi.

– Każdy zjazd pomagał mi lepiej dostrzec wielkość Bożej miłości i dostarczył mi wielu pomysłów, jak być narzędziem w Jego ręku zarówno w moim życiu osobistym, jak i jako liderka pracy misyjnej w moim kościele. Coraz bardziej pragnę być Jego świadkiem: każdego dnia, w każdej sytuacji, gdziekolwiek się znajdę. Dzięki tym studiom otrzymałam wiele pomysłów i narzędzi, aby wzbogacić swoje studium Biblii i pogłębić relację z naszym Ojcem w niebie. Za niezwykle istotne uważam odkrycie, że kontekst historyczny, egzegeza oraz zapoznanie się z językiem oryginalnym odgrywają niezwykle ważną rolę w zrozumieniu każdego tekstu biblijnego – zaznacza.

– Po każdym zjeździe coraz bardziej zakochiwałam się w moim Bogu, Zbawicielu, i otrzymywałam nowy impuls do życia duchowego. Jeśli chodzi o profesorów z Andrews University, szczególnie podobało mi się to, że Ojciec jest zawsze wywyższany w ich wykładach, a profesorowie nieustannie dają studentom możliwość zadawania pytań, dzięki czemu podczas naszych zajęć poruszane były czasami bardzo trudne, ale ważne tematy duchowe. Ponadto, szkoła umożliwiła uczestnictwo w zajęciach online, jeśli to konieczne, co daje wiele elastyczności i możliwości dla mojej rodziny – dodaje Kristi.

Ponieważ zajęcia prowadzone są w języku angielskim, a w zjazdach udział biorą Polscy studenci nieznający tak dobrze tego języka, WSTH zorganizowało pomoc w postaci dodatkowego tłumacza. Na tym zjeździe w rolę tłumacza wcielił się Jonatan Ostrowski, na co dzień zaangażowany w Szkołę Podstawową „Kompas” w Podkowie Leśnej.

Jiri Moskala przymierza pamiątkową koszulkę

– Miałem możliwość tłumaczyć wykłady z języka angielskiego na polski. Przynajmniej w języku angielskim rozróżniamy tłumaczenia ustne i pisemne. Tłumaczenie to konwersja formy pisemnej jednego języka na inny, podczas gdy tłumaczenie ustne to przekształcanie komunikacji ustnej z jednego języka na drugi. Interpretacja jest zwykle trudniejsza, ponieważ obejmuje coś więcej niż tylko słowa. Obejmuje ton głosu, mowę ciała, narzędzia wizualne lub mimikę i jest bardzo podatne na wartości czasowe – tłumaczy Jonatan.

– Jako native speaker języka angielskiego (pochodzę z Australii) moją naturalną siłą są tłumaczenia ustne z języka polskiego na angielski. Przechodząc z angielskiego na polski, dostrzegam, że mój słownik jest bardziej uboższy. Nie mam na tyle słownictwa i wiedzy językowej, aby tłumaczyć po polsku tak dobrze, jak potrafię na angielski. To zadanie było dla mnie wyjątkowo trudne – dodaje.

– Najtrudniejszymi słowami do tłumaczenia była terminologia teologiczna, historyczna lub gramatyczna. Nie znam gramatyki angielskiej, a tu próbuję przetłumaczyć gramatykę hebrajską, grecką czy aramejską na język polski! Mój mózg był martwy po 5 godzinach. Czułem, że jestem wyczerpany – zaznacza.

– Cieszę się jednak, że mogę tam być, aby tłumaczyć tak wspaniałych nauczycieli i treści ich wykładów. Profesor Moskala jest pełen entuzjazmu i miłości do Boga. Stara się inspirować studentów w tym samym duchu. Materiał na temat Pięcioksięgu i Księgi Daniela był bardzo wnikliwy i inspirujący. Teraz widzę jeszcze lepiej, jak solidny fundament biblijny mamy jako adwentyści! – podkreśla Jonatan.

Refleksje i podsumowanie

Jesienny zjazd akademicki w Podkowie Leśnej był czasem nie tylko głębokiej refleksji duchowej, ale także czasem podtrzymania relacji studenckich i wymiany doświadczeń ze służby misyjnej w swoich krajach.  Uczestnicy mieli okazję nie tylko poszerzyć swoją wiedzę biblijną, ale także nawiązać nowe relacje i wymienić się doświadczeniami. Na terenie kampusu Wyższej Szkoły Teologiczno-Humanistycznej działa siłownia a w okresie zjazdu pojawiła się także przenośna sauna. Wyjątkowy klimat całego spotkania oraz bogactwo materiału sprawiły, że każdy z uczestników mógł zyskać nowe narzędzia do pracy w swojej służbie i osobistym życiu duchowym.

Studenci Andrews University pozują do wspólnego zdjęcia [Fot. Radoslav Koev]

W słowach podsumowania można zauważyć, że takie spotkania stanowią nie tylko intelektualne wyzwanie, ale również głęboko duchowe doświadczenie. Studia nad Pismem Świętym, prowadzone w atmosferze modlitwy i wzajemnego wsparcia, wzbogacają nie tylko o wiedzę, ale także inspirują do dalszej służby. Organizatorzy i prowadzący zjazd zasługują na ogromne podziękowania za ich zaangażowanie i pasję, którą przekazali uczestnikom.

Jako studenci teologii, mamy zaszczyt czerpać z bogactwa mądrości Pisma Świętego i przekazywać ją dalej w naszych kościołach i społecznościach. Spotkania takie jak to w Podkowie Leśnej przypominają nam o naszej misji i powołaniu, a także inspirują do dalszej pracy na rzecz Królestwa Bożego.

Daniel Kluska